Пераемнасць - гэта як бесперапынны працэс выхавання і навучання дзіцяці, які мае агульныя і спецыфічныя мэты для кожнага ўзроставага перыяду, сувязь паміж рознымі ступенямі развіцця, сутнасць якой складаецца ў захаванні тых ці іншых элементаў цэлага ці асобных характарыстык пры пераходзе да новага стану.
Згодна з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, адным з прынцыпаў, на якім грунтуецца дзяржаўная палітыка ў сферы адукацыі, з'яўляецца забеспячэнне пераемнасці і бесперапыннасці ўзроўняў асноўнай адукацыі, а таксама прыступак адукацыі ў рамках аднаго ўзроўню
Асноўныя мэты дашкольнай і пачатковай адукацыі ў кантэксце пераемнасці:
- стварэнне аптымальных псіхолага-педагагічных і медыка-біялагічных умоў для рэалізацыі адзінай лініі развіцця дзіцяці на этапах дашкольнай і пачатковай адукацыі;
- забеспячэнне далейшага ўсебаковага агульнага развіцця шасцігадовых дзяцей з улікам ўзрослых магчымасцяў, спецыфікі школьнага жыцця разам з засваеннем найважнейшых навучальных навыкаў
ЗАДАЧЫ:
- памяншэнне негатыўных праяў адаптацыйнага перыяду;
- стварэнне псіхолага-педагагічных умоў, якія забяспечваюць захаванасць і ўмацаванне здароўя малодшага школьніка;
- укараненне інавацыйных педагагічных тэхналогій, накіраваных на развіццё матывацыйнай сферы дзіцяці, яго інтэлекту,самастойнасці, калектывізму;
- забеспячэнне своечасовай адэкватнай карэкцыйна-педагагічнай дапамогі першакласнікам.
На дашкольнай прыступцы фармаваць:
• Далучэнне дзяцей да каштоўнасцей здаровага ладу жыцця.
• Забеспячэнне эмацыйнага дабрабыту кожнага дзіцяці, развіццё яго станоўчага самаадчування.
• Развіццё ініцыятыўнасці, дапытлівасці, адвольнасці, здольнасці да творчага самавыяўлення.
• Фарміраванне розных ведаў аб навакольным свеце, стымуляванне камунікатыўнай, пазнавальнай, гульнявой і іншых формаў актыўнасці дзяцей у розных відах дзейнасці.
Развіццё кампетэнтнасці ў сферы адносіны да свету, да людзей, да сябе; уключэнне дзяцей у розныя формы супрацоўніцтва (з дарослымі і дзецьмі рознага ўзросту
На прыступкі пачатковай школы фармаваць:
• Ўсвядомленае прыняцце здаровага ладу жыцця і рэгуляцыя свайго паводзінаў у адпаведнасці з імі;
• Гатоўнасць да актыўнага ўзаемадзеяння з навакольным светам (эмацыйная, інтэлектуальная, камунікатыўная, дзелавая і інш.);
• Жаданне і ўменне вучыцца, гатоўнасць да адукацыі ў асноўным звяне школы і самаадукацыі;
• Ініцыятыўнасць, самастойнасць, навыкі супрацоўніцтва ў розных відах дзейнасці;
• Удасканаленне дасягненняў дашкольнага развіцця (на працягу ўсяго пачатковага адукацыі).
Падставы для ажыццяўлення пераемнасці дашкольнай і пачатковай школьнай адукацыі:
- Стан здароўя і фізічнае развіццё дзяцей.
- Ўзровень развіцця іх пазнавальнай актыўнасці як неабходнага кампанента вучэбнай дзейнасці.
- Разумовыя і маральныя здольнасці навучэнцаў.
- Сфарміраванасць іх творчага ўяўлення, як напрамкі асобаснага і інтэлектуальнага развіцця.
- Развіццё камунікатыўных уменняў, т. е. ўменне мець зносіны з дарослымі і аднагодкамі.
Паступленне ў школу-пераломны момант у жыцці кожнага дзіцяці. Змяняецца яго месца ў сістэме грамадскіх адносін, змяняецца ўклад яго жыцця, узрастае псіхаэмацыянальная нагрузка. Перад дарослым паўстае пытанне: як дапамагчы дзіцяці без шкоды для здароўя засвоіць новыя правілы і патрабаванні настаўніка, як плаўна і бязбольна перайсці ад гульнявой дзейнасці да вучэбнай.
Праблемы пры забеспячэнні пераемнасці дзіцячага сада і школы:
- адсутнасць узгодненасці на ўзроўні праграм навучання ў дашкольнай установе і школе;
- рознапланавае выкарыстанне метадаў і форм арганізацыі адукацыйнага працэсу;
- каардынацыя дзейнасці дашкольнай установы і школы ў супрацоўніцтве з сям'ёй па падрыхтоўцы дзяцей да школы з улікам рознага культурна-адукацыйнага ўзроўню бацькоў
Алгарытм дзеянняў для ажыццяўлення пераемнасці паміж дашкольнай установай і пачатковай школай:
• узгадніць мэты і задачы выхавання, навучання і развіцця дзяцей на дашкольнай і I ступені школьнай адукацыі;
• распрацаваць агульныя падыходы і патрабаванні да арганізацыі адукацыйнага працэсу;
• ўлічваць агульныя прынцыпы пабудовы вучэбных праграм, методык, тэхналогій;
• інтэграваць прадметныя вобласці ведаў дашкольнай і пачатковай адукацыі;
• удасканальваць формы арганізацыі і метады навучання як у дашкольнай установе, тая да і ў пачатковай школе;
• ажыццяўляць дыялектычную ўзаемасувязь паміж педагагічнымі тэхналогіямі навучання і выхавання дзяцей у кантэксце пераемнасці дашкольнай і пачатковай адукацыі;
Алгарытм дзеянняў для ажыццяўлення пераемнасці паміж дашкольнай установай і пачатковай школай:
• вызначаць змест і формы работы з дзецьмі, якія не наведваюць дашкольную ўстанову;
• ствараць аптымальныя санітарна-гігіенічныя і псіхолага-педагагічныя ўмовы для паўнавартаснага фізічнага развіцця шасцігадовых дзяцей;
• каардынаваць дзеянні па ажыццяўленню педагагічнага супрацоўніцтва дашкольнай установы, школы і сям'і (арганізацыя розных формаў садзейнічання сям'і ў фарміраванні асобы дзіцяці пры падрыхтоўцы да школы);
ўзгадніць дзеянні псіхалагічных, метадычных і сацыяльных службаў дашкольнай і пачатковай адукацыі.
Для практычнага ажыццяўлення пераемнасці неабходна выконваць прынцып інтэграцыі па наступных напрамках:
• узгадненне мэтаў і задач дашкольнай і пачатковай адукацыі для рэалізацыі адзінай лініі развіцця дзіцяці на этапах дашкольнай і пачатковай школьнага навучання;
• падпарадкаванне адукацыйнага працэсу ў дашкольнай установе і пачатковай школе станаўлення асобы дзіцяці, развіццю яго кампетэнтнасці (фізічнай, інтэлектуальнай, асобаснай, камунікатыўнай);
• Стварэнне ў дашкольнай установе і на I ступені агульнай сярэдняй адукацыі развівае прадметнай асяроддзя, функцыянальна мадэлюе змест дзейнасці дзяцей.
Для практычнага ажыццяўлення пераемнасці неабходна выконваць прынцып інтэграцыі па наступных напрамках:
• выкарыстанне на пачатковым этапе навучання розных відаў дзейнасці творчага характару (самадзейныя гульні, славеснае творчасць, музычныя, танцавальныя інтэрпрэтацыі);
• выкарыстанне розных формаў навучання «неурочного» тыпу, якія ўключаюць спецыфічныя віды дзейнасці дзяцей на аснове інтэгральнай;
• максімальнае забеспячэнне рухальнай актыўнасці дзяцей у школе на ўроках фізкультуры, вялікіх пераменах, а таксама ў працэсе пазашкольнай работы.
Праца з дзецьмі
• Заняткі ў «Падрыхтоўка да школы».
• Арганізацыя экскурсій выхаванцаў дзіцячага садка ў школу.
• Правядзенне сумесных мерапрыемстваў паміж выхаванцамі дзіцячага саду і навучэнцамі школы.
• Сумесныя спартыўныя святы.
• Выступленне школьнікаў на мерапрыемствах у дзіцячым садзе.
• Наведванне дашкольнікамі летняга аздараўленчага лагера.
Супрацоўніцтва з сям'ёй
• Наведванне заняткаў, навучальных заняткаў, мерапрыемстваў.
• Удзел бацькоў у класных, школьных і раённых мерапрыемствах.
• Анкетаванне бацькоў «ці Гатовы ваш дзіця да школы?»
• Праца кансультацыйнага пункта для бацькоў будучых першакласнікаў.
• Размяшчэнне на сайце школы памятак-буклетаў для бацькоў «Як падрыхтаваць дзіця да школы».
• Правядзенне бацькоўскіх сходаў: «Гатоўнасць дзіцяці да школы», «Ваша дзіця-першакласнік».
Паспяховасць і выніковасць работы па ажыццяўленню пераемнасці ў развіцці, навучанні, выхаванні пры пераходзе дашкольнікаў на першую ступень агульнай сярэдняй адукацыі залежыць ад цэласнасці і бесперапыннасці працэсу адукацыі ва ўмовах установы з цесным супрацоўніцтве з сям'ёй...